Zuid Holland
Peter Langhout reed met de letters N.A.L.(Nieuwkoop-Alphen-Leiden) en was daar gebieds beheerder.
De Fam Middelkoop uit Boskoop reed onder de naam Trio, de letters B.H.L. zijn de afkortingen van Boskoop- Hazerswoude-Leiden
Citosa Boskoop met de W.S.M uit Loosduinen zijn samen overgegaan in West Nederland
Verhoef toen nog uit Driebruggen reed de dienst tussen dat dorp en Woerden tot ook wel Utrecht. Thans nog steeds Touringcar bedrijf in Bodegraven.
E.W.A.O.O. Dat was de voorloper van de W.S.M. ( Westlandsche Stoomtram Maatschappij) uit Loosduinen. Het verzorgings gebied was dan ook het hele Westland van Den Haag-Delft tot Rotterdam- Hoek van Holland. Er zijn twee logo's bij na de tijd dat Groeneveld uit Streijen in Rijswijk de dienst had.
Eltax uit Leiden ,reed een stadsdienst. E.G.A.O (Eerste Gorinchemse Autobus Onderneming) reed in de Alblasserwaard. Beuk uit Noordwijk reed daar in de omgeving het openbaar-vervoer. De ED.A.D. (Eerste Dordtsche Autobus Dienst) uit Dordrecht. De T.P. (Twee Provinciën) uit Ridderkerk. en de Ragom, 00k uit Ridderkerk. De C.A.P. was een overkoepelende organisatie van diverse bedrijven. Vios kwam uit Wateringen en had connexties met de W.S.M. en als laatste de gebroeders van GOG, uit Capelle a/d IJssel. Westland Express was een extra dienst van ZWN.
Hieronder staat de bijna volledige Westnederland groep afgebeeld. Na weer eens een fusie werd het de hierboven geplaatste ZWN. (Zuid-West-Nerderland). Ook kwam hier de West Nederland Express voor.
In de provincie Zuid-Holland waren heel wat bedrijven actief met het openbaar vervoer.Ik zal er ongetwijfeld vergeten zijn,maar door alle samenvoegingen heen werd het toen uiteindelijk West-Nederland. Later weer Zuid-West-Nederland oftewel Z.W.N. Hierna moest alles weer aanbesteed worden en werd Connexxion de winnaar.
De RTM is ook een dubbel verhaal. Deze reed vanaf Rotterdam naar de Zuidhollandse Eilanden, eerst met een stoomtreintje en later kwam daar voor in de plaats het busvervoer. RTM 147 was een voertuig van net na de oorlog, er moest wel vervoerd worden met de Bedfort.
Een zeer oud gediende was de MODA van 1938 tot 1942
Bij toeval ontdekt in een fotoarchief.
De Hopper was een samenwerking tussen diverse taxibedrijven die het deur -tot - deur - vervoer regelden in het groen hart , maar die ook samenwerkten met het OV om daar aansluiting mee te krijgen .
Eigenlijk moet de naam van Vermaat Autobedrijf B.V. naast elkaar staan, maar door materiaal gebrek heb ik het onder elkaar gezet.
Vermaat was wel een vroege speler in het openbaarvervoer. Nu is het nog een Tourbedrijf onder de naam Contiki, maar hij hoort er wel bij.
Hieronder kunt u met een snelkoppeling naar de desbetreffende pagina gaan.
Maak jouw eigen website met JouwWeb