Zuid Holland

Peter Langhout reed met de letters N.A.L.(Nieuwkoop-Alphen-Leiden) en was daar gebieds beheerder.

langhout-1_large-1.jpg    langhout-2_large.jpg

De Fam Middelkoop uit Boskoop reed onder de naam Trio, de letters B.H.L. zijn de afkortingen van Boskoop- Hazerswoude-Leiden

TRIO1-1.jpg   TRIO2.jpg

Citosa Boskoop met de W.S.M uit Loosduinen zijn samen overgegaan in West Nederland

citosa-1.jpg   citosa-2.jpg

Verhoef toen nog uit Driebruggen reed de dienst tussen dat dorp en Woerden tot ook wel Utrecht. Thans nog steeds Touringcar bedrijf in Bodegraven.

Verhoef-1.jpg   Verhoef-2-1.jpg

E.W.A.O.O. Dat was de voorloper van de W.S.M. ( Westlandsche Stoomtram Maatschappij) uit  Loosduinen. Het verzorgings gebied was dan ook het hele Westland van Den Haag-Delft tot Rotterdam- Hoek van Holland.   Er zijn twee logo's bij na de tijd dat Groeneveld uit Streijen in Rijswijk de dienst had.

IMG_4965-2.jpg   IMG_4964-2.jpg   IMG_4963-2.jpgwsm-1_large.jpg   WSM5.jpg   Rijswijk1.jpg Rijswijk2-1.jpg   wsm-2_large.jpg   wsm-3_large.jpg   

Eltax uit Leiden ,reed een stadsdienst.  E.G.A.O  (Eerste Gorinchemse Autobus Onderneming) reed in de Alblasserwaard. Beuk uit Noordwijk reed daar in de omgeving het openbaar-vervoer. De ED.A.D. (Eerste Dordtsche Autobus Dienst) uit Dordrecht. De T.P. (Twee Provinciën) uit Ridderkerk. en de Ragom, 00k uit Ridderkerk. De C.A.P. was een overkoepelende organisatie van diverse bedrijven. Vios kwam uit Wateringen en had connexties met de W.S.M. en als laatste de gebroeders van GOG,  uit Capelle a/d IJssel.  Westland Express was een extra dienst van ZWN.

 

 


         Beuk-1.JPG

 EDADDordrecht.jpg     

       

    IMG_4945-1.jpg   023.jpg     
              

       

           

     

   
   

zwn-1.jpg   001-17.jpg   IMG_6239.jpg

Hieronder staat de bijna volledige Westnederland groep afgebeeld. Na weer eens een fusie werd het de hierboven geplaatste ZWN. (Zuid-West-Nerderland). Ook kwam hier de West Nederland Express voor.

westnederland_large.jpg   wn-wsm_large.jpg   v-gog-2_large.jpgwn-citosa_large.jpg   wn-delft_large.jpg   wn-gouda_large.jpgwn-citybus_large.jpg   wn-directbus_large.jpg   wn-pullman_large.jpg

In de provincie Zuid-Holland waren heel wat bedrijven actief met het openbaar vervoer.Ik zal er ongetwijfeld vergeten zijn,maar door alle samenvoegingen heen werd het toen uiteindelijk West-Nederland. Later weer Zuid-West-Nederland oftewel Z.W.N. Hierna moest alles weer aanbesteed worden en werd Connexxion de winnaar.

        RRTMM.JPG    RTM147-1.JPG

De RTM is ook een dubbel verhaal. Deze reed vanaf Rotterdam naar de Zuidhollandse Eilanden, eerst met een stoomtreintje en later kwam daar voor in de plaats het busvervoer. RTM 147 was een voertuig van net na de oorlog, er moest wel vervoerd worden met de Bedfort.

Een zeer oud gediende was de MODA van 1938 tot 1942

Bij toeval ontdekt in een fotoarchief.

MODA1-2.jpg   MODA2-2.jpg

IMG_4978.jpgDe Hopper was een samenwerking tussen diverse taxibedrijven  die het deur -tot - deur - vervoer regelden in het groen hart , maar die ook samenwerkten met het OV om daar aansluiting mee te krijgen .

Eigenlijk moet de naam van Vermaat Autobedrijf  B.V. naast elkaar staan, maar door materiaal gebrek heb ik het onder elkaar gezet.

Vermaat-1.JPG   021-2.jpg

Vermaat was wel een vroege speler in het openbaarvervoer.   Nu is het nog een Tourbedrijf onder de naam Contiki,  maar hij hoort er wel bij.

 

Hieronder kunt u met een snelkoppeling naar de desbetreffende pagina gaan.